شادی دوران کودکی می‌تواند ابتلا به دیابت نوع 2 را در زندگی آینده‌ی افراد پیش بینی کند

21 مارس 2017- یک مطالعه‌ی فنلاندی نشان داد کودکانی با نمره‌ی بالاتر سلامت روانی نسبت به کودکانی با نمرات پایین‌تر، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده قرار دارند. این یافته‌ها حاصل یک مطالعه‌ی طولانی مدت توسط محققان دانشگاه هلسینکی است که برای سلامت کودکان در آینده اهمیت زیادی قائل هستند.

محققان می‌گویند: یک محیط پایدار و حمایتی در دوران اولیه‌ی زندگی می‌تواند انطباق خوبی را در کودکان برای مقابله با چاقی و دیابت ایجاد کند، بطوریکه رشد کودکان در فضای مثبت خانوادگی  سبب می‌گردد آنها شیوه‌ی زندگی سالمی را انتخاب کرده و به این شیوه‌ی سالم پایبندی بیشتری داشته باشند.

 نمرات سلامت روانی اجتماعی 3553 کودک غیر مبتلا به دیابت نوع 1، بر اساس پرسشنامه هایی که توسط والدین آنها تکمیل شده بود، بررسی گردید. این پرسشنامه شامل 6 بخش اصلی: وضعیت اقتصادی، محیط احساسی مطلوب، رفتارهای بهداشتی  والدین، فقدان حوادث استرس‌زا، کنترل فردی خود کودک و سازگاری اجتماعی کودک بود.

 محققان همچنین میزان قند خون این کودکان را در شروع تحقیق، در سال 1986 و مجدداً در سالهای 2001، 2007 و 2012 اندازه‌گیری نمودند.

 نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 در میان کودکانی با نمرات سلامت روانی اجتماعی بالاتر به میزان 21 درصد کمتر بود، همچنین خطر ابتلا به پیش دیابت در میان این گروه از کودکان 8 درصد پایین‌تر بود.

 نمرات سلامت روانی بالاتر، همچنین با کنترل بیشتر قند خون در هر بار اندازه‌گیری در ارتباط بود.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله پرفسور Laura Pulkki-Raback گفت: بسیار مهم است که پزشک در مورد شرایط زندگی بیمار با او صحبت کند، برای مثال اگر بیمار در یک موقعیت استرس‌زا زندگی می‌کند، عاقلانه نیست که به او توصیه شود تغییرات عمده‌ای در شیوه ی زندگیش ایجاد کند، در حالیکه موقعیت استرس‌زا همچنان وجود داشته باشد.

 او افزود: هنگام مراجعه‌ی خانواده‌ها با کودکانشان مهم است که بدانیم رفتارهای والدین تأثیر زیادی بر رفتارهای کودک دارد، بنابراین ترویج سلامت کودکان از مداخلات در رفتار والدین آغاز می‌شود هر چه کودک در سنین پایین‌تری ‌باشد تأثیر رفتارهای والدین و فضای خانوادگی آنها بر سلامت کودک بیشتر است.

 نتایج این تحقیق درمجله آمریکایی Preventative Medicine بصورت آنلاین منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/childhood-happiness-could-predict-development-of-type-2-diabetes-in-later-life-95563327.html